13 december 2011

Luciadagen





Imorse klev jag och maken upp tidigt. Tidigare
än vanligt... Fixade lite frukost och dukade framför tv:n.
Om jag inte minns helt fel, brukar luciamorgon börja
kl 06.00 på TV2, men inte i morse :( Då sade
programtablån kl 07.00 stället... Hmmm

Nåja, en mysig frukost blev det iallafall såklart :)




Herr Skruttfis väcktes till kl 07.00 så jag fortsatte njuta framför tv.n
med honom som sällskap istället. Inte det sämsta
att njuta lucia med tonåringen...myyyyys
Och lilla Moppis så klart, som förtjust "bompar" omkring runt våra
fötter och i soffan




Dagen idag bjuder på bakning...
Saffrans-kubb och bondkakor ska det bli




Jag gillar snabba ryck vid bakbordet. Inget långbak
med en massa omgångar och stök...
Nej "tjopp" ihop med smet och deg, ut på plåten och VIPS
klart. Mums!! Snabbt till avsmakning :)
Saffranskubben har jag bakat i alla tider, så länge jag minns faktiskt...
De är sååååå goda och lätta att baka...



Skruttfis kom hem från skolan, hastade fram ett glas mjölk
och sjönk i något som ser ut som trans
och helt plötsligt var 20 st bondkakor och 2 kubb som
bortblåsta :)
Så ska det vara!!
Han är smal som ett kvastskaft så en kubb eller....sju, skadar inte..




Här hittar du receptet på bondkakorna... Mums!




Igår bakade jag saffranslängder.

Jag kan säga så här: Bilden här ovanför är det enda du får se av det!!
Vette f..... när jag ska lära mig den här ugnen (skyller på den!!).
Längderna blev pepparkaksbruna utanpå och halvråa inuti! Yääächhh!!




Ska försöka såga skiten i bitar och se om någon del är ätbar
till kvällens luciafika....
Hoppas!!




Men DU!! Glad och mysig lucia på dig/er
Det tänker jag/vi ha

PUSS OCH HEJ!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar